אם אדם ביצע עבירה פלילית, הרי שיש לה תיעוד ורישום במרשם הפלילי המנוהל על ידי המשטרה. בעבר, מעסיקים ביקשו מהמועמדים לעבודה, להציג להם תדפיס מן המרשם הפלילי הכולל הרשעות ועבירות. כך הם היו יכולים לדעת אם למועמד יש רישום פלילי. כיום, אותה דרישה אינה חוקית ואף מהווה עבירה פלילית חמורה.

מהי תעודת יושר?

מדובר על מסמך שנהוג לבקש בכל מיני מקרים בהם: 

-ראיון למקום עבודה ולתפקיד מסוים

-לצורך הוצאת רישיון נשק

-לצורך התחלת תהליך אימוץ

-לצורך קבלה ליישוב קהילתי

-ועוד…

כאן נציין דבר חשוב – גישה לפרטים הרשומים ברישום פלילי, תהיה עבור האדם עצמו, שירותי הביטחון והמשטרה הצבאית.

האם מותר לבקש מעובד תעודת יושר?

בכל הקשור לתדפיס רישום פלילי המהווה תעודת יושר לכל דבר, הוא נחשב חסוי ובמידה והמעסיק ישיג אותו ללא ידיעת המועמד, הרי שהדבר נחשב לעבירה פלילית. אגב, אם מדובר על מועמדות עבור תפקיד בכהונה הציבורים או מכרז מטעם גוף ציבורי, אז המעסיק יכול לקבל את המידע לגבי הרישום הפלילי, ישירות מן המשטרה וזאת כמובן בכפוף להסכמתו של המועמד. כמו כן, אם המועמד מתבקש להציג תדפיס מהמרשם הפלילי, הוא גם יכול לבחור להציג לו רק את העמוד הראשון של הגיליון ולא את הגיליון. 

לבקש תעודת יושר מסיבות לגיטימיות

יש מעסיקים שדורשים תעודת יושר מסיבות מוצדקות. לדוגמה, מעסיקים המראיינים עובדים לצורך עבודה במשרד החינוך, עבודה עם חסרי ישע, עבודה עם קטינים, עבודה עם בעלי מוגבלויות ועוד. כל זאת על מנת להגן על המערכת כמה שיותר. כמו כן, גם מועמדים המתראיינים לתפקידים הכוללים נשיאת נשק, גם הם יצטרכו על פי חוק להציג תעודת יושר.

האם המעסיק רשאי לשאול מרואיין לגבי העבר הפלילי שלו?

על פי דברי החוק, אין איסור לגבי שאלות אודות עבר פלילי. מה שכן, יש איסור לגבי בקשת התדפיס מהמרשם הפלילי. כמו כן, יש מעסיקים שמבקשים מהמועמדים לחתום על תצהיר בפני עורך דין. במסגרת התצהיר, הם יצהירו על כך שאין להם רישום פלילי. אגב, על פי פסיקה של בית המשפט העליון שהייתה בשנת 2013, בקשה לחתום על תצהיר בנוגע לעבר הפלילי של המועמד לא נחשבת פסולה לגמרי. מה שכן, יכול להיות שהדבר עוד השתנה וגם הדרישה על חתימת תצהיר תבוטל או תחשב אסורה על פי החוק במדינת ישראל.

ייעוץ עם עורכי דין מתאימים

יש להתייעץ עם עורכי דין בתחום דיני עבודה וגם בתחום הפליליים. אלה יוכלו לעזור לכם להגן על הזכויות שלכם. אם אתם מרגישים שהפלו אתכם בקבלה לעבודה וזאת משום שיש לכם עבר פלילי, מומלץ להתייעץ כמה שיותר מהר עם עו"ד שיש לו ידע בדיני עבודה וגם ניסיון של שנים רבות בתחום. אחד מעורכי הדין המומלצים הוא עורך דין לדיני עבודה הלפוגט אדרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.