מערכת המשפט היא מכשיר שהכלים שלו מוגבלים. על פניו נדמה לנו כי מדובר על כלי שתפקידו הוא להגן על החלש בתוך מדינה דמוקרטית, מה שאנחנו שוכחים הוא שהחוק לעולם 'טיפש'. כלומר, ההנחיה המשפטית לא תמיד יכולה ללכת יד ביד עם המציאות ואם מה שנדמה לנו באופן אינסטנקטיבי כדבר 'מוסרי'. למשל, החוק יכול לקבוע כי לאזרח אסור לחצות את הכביש ברכב הפרטי באור אדום, על פניו הקביעה הזו נשמעת כדבר 'צודק', עד שמגלים כי אותו אזרח הסיע את אישתו הכורעת ללדת לבית החולים. 

הסדקים הללו בתוך המערכת המשפטית הם הבסיס שמאפשר לנו להשתמש בכלים משפטיים עבור ביטול של כתב אישום במידת הצורך לאור מקרה זה או אחר. 

מה זה למעשה כתב אישום 

כדי להבין כיצד לבטל אותו, צריך להבין מה ההגדרה המשפטית של 'כתב אישום'. כתב אישום זו ההגדרה המשפטית לכתב התביעה אותו מנסחת המדינה דרך הנציגים שלה במערכות המשפט, שמאשימה את האזרח בביצוע מעשים כאלו ואחרים. כתב אישום יכול להינתן בעקבות חציה של הכביש באור אדום ויכול להניתן בעבור מקרים חמורים בהרבה כמו פגיעה בנפש או ברכוש. 

כתב האישום כולל את מה שהתובע רואה בתור העובדות, למשל שפלוני היה במקום זה וזה וביצע כך וכך, את החוקים שעליהם עבר האזרח ועליהם הוא עומד לדין, בסוף מופיעים שמות העדים אותם חקרה המדינה דרך המשטרה וטענה כי אלו היו נוכחים או עדי שמיעה למה שאירע. 

בתהליך המשפטי התפקיד של הסנגור יהיה להפריך את העובדות, להסביר כי החוק לא בהיכרח מתייחס למקרים הללו או שהעדים לא מהימנים ולכן המקרה לא התרחש. אבל, קיימים כמובן מקרים בהם ניתן לבטל הגשת כתב אישום על הסף. 

מה הכללים שמאפשרים ביטול הגשת כתב אישום 

ביטול של הגשת כתב אישום זה לא תהליך פשוט או מובן מאליו, אבל הוא בהחלט אפשרי בנסיבות מסוימות: 

 

 

 

 

המשמעות החברתית של ביטול כתב אישום 

ביטול של כתב אישום לא תמיד עדיף על פני פעולות משפטיות אחרות. לעיתים קיימים מקרים בהם הדבר הנכון יהיה להתמודד עם התיק המשפטי ולהבין כיצד ניתן להוציא את הנאשם כשידו על העליונה. אבל, במידה ומדובר על מי שעוסקים בצרכי ציבור, על אלו שצריכים לשמור על שמם הטוב, תהליך של ביטול כתב אישום הוא אפשרי ובמידה רבה הכרחי. 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.