תעודת יושר או בשמה הנוסף אישור רישום פלילי, מאפשרת לנו לבחון את טיב האדם העומד מולנו. אין זה מספיק לסמוך על מילה טובה או על רושם ראשוני חיובי המשדר אמנות, ויש לבדוק האם ישנם תיקים סגורים שונים או תיקים פתוחים, אילו האשמות או חשדות ישנם כנגד האדם הניצב ולנו, מה הייתה חומרת העבירה ועוד.

ישנם מקומות עבודה אשר דורשים תעודת יושר לאור טבעה של העבודה דוגמת מוסדות חינוך, מוסדות רפואה, מוסדות ציבוריים, מפעלים בעלי רגישות מסוימת או גישות לחומרים מסוכנים, דרגים גבוהים וכיוצא בכך. ועם זאת, ניתן גם למצוא חברות וארגונים רבים המבקשים תעודת יושר בכל זאת, כחלק מן הקריטריונים לקבלה.

תעודת יושר היא לא סוף הסיפור

חשוב לציין שני דברים: ראשית כל, תעודת יושר אכן יכולה לחשוף אדם שביצע פשיעה או עבירה מסוימת, ובכל זאת לשכנע אותנו שהוא יתאים למקום העבודה המדובר. כמו כן, חשוב לקחת בחשבון כי במקרים של מחיקת רישום פלילי מחוסר אשמה, הרי שלא נראה כל סעיף המצוין בתעודה.

יהיו הנסיבות אשר יהיו, באם ההתקשרות שלנו עם אותו אדם נוגעת למשרה רגילה, או נגישות אל מידע יקר ערך, הרי שחשוב לקחת צעד נוסף ולבחון היטב את מהימנותו של העובד. דוגמאות לכך ניתן למצוא בחברות ביטוח, במשרות בהן יש גישה לכספי החברה, איש מכירות בכיר אשר בא במגע עם כלל הלקוחות וחשוף לפטנטים או רעיונות שונים וכיוצא בכך.

בדיקות למהימנותו של העובד

ישנם שני רבדים מרכזיים שדרכם ניתן לבחון את העובד הפוטנציאלי המבקש להתקבל לחברה.

ראשית כל, ניתן לערוך חקירה גלויה. כחלק משלב הראיונות לקבלה למקום העבודה, העובד המתראיין יתבקש לעבור תשאול יחד עם חוקר מטעם החברה. די בפעולה שכזו שבאופן מוצהר מראה כי מדובר בחקירה, וכי באופן מוצהר ידוע שהאדם החוקר הוא חוקר פרטי, כדי להפעיל לחץ מתון על העובד הפוטנציאלי, ולאותת לו להגיד את האמת או לוותר על המשרה.

שנית, ניתן לערוך חקירה סמויה לבדיקת רקע של עובד ומהימנותו. חקירה שכזו יכולה להתבצע על-ידי מעקבים, ביצוע חקירה כלכלית שמטרתה לבחון האם ישנו אינטרס סמוי בבקשתו של העובד להתקבל אל החברה, מציאת "שלדים בארון" שיאותתו על פעולות כאלו ואחרות שבוצעו שלא על פי החוק, מעשי נוכלות ורמייה וכיוצא בכך.

הגשת דו"ח מסודר

עם תום ביצוע חקירה לבדיקת מהימנותו של עובד והרקע הקודם שלו, יכולים המעסיקים לקבל לידיהם דו"ח סדור המגולל את הראיות שנמצאו.

חשוב לציין שחקירה שכזו יכולה גם שלא להעלות דבר, וכך גם להוות כאור ירוק המאשר את קבלתו של העובד ללא כל חשש.

במקרים שכאלו, מומלץ לפנות למשרד חקירות מקצועי, המתמחה בביצוע בדיקות רקע וחקירות למהימנותם של עובדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.